Stres w miejscu pracy: zredukuj go do minimum!

,

Stres to z pewnością jeden z najmniej pożądanych dodatków do wykonywanych obowiązków służbowych. Nadmiar zadań do wykonania, nakładające się na siebie terminy czy presja ze strony szefa mogą prowadzić do dyskomfortu psychicznego, a nawet depresji. Długotrwałe zdenerwowanie przekłada się nie tylko na nasze życie zawodowe, ale także w dużej mierze na życie prywatne. Czy istnieją sprawdzone sposoby na walkę ze stresem? Czy możliwe jest jego całkowite wyeliminowanie z życia zawodowego?

Przyczyny powstawania stresu

Istnieje wiele przyczyn powstawania stresu. Zazwyczaj są one związane z wykonywanymi obowiązkami lub z najbliższymi współpracownikami. Ogrom pracy, zadania zlecone ponad siły i możliwości pracownika, terror psychiczny w miejscu pracy powstały na skutek nieprawidłowych relacji pomiędzy współpracownikami lub osobami zarządzającymi firmą – to tylko niektóre z głównych przyczyn psychicznego balastu. Oprócz przeciążenia pracą, do wzrostu odczuwania stresu może przykładać się także nudna i monotonna praca, hałas i złe warunki pracy, niskie wynagrodzenie lub wykonywanie pracy niezgodnej z naszym doświadczeniem czy wykształceniem.

Grupy ryzyka

Najczęściej na stres w pracy narażone są osoby młode, które dopiero wkraczają na rynek pracy i zdobywają swoje pierwsze doświadczenia zawodowe. Zdani na przekazywanie wiedzy przez osoby starsze wiekiem lub stażem oraz pozbawieni jakiegokolwiek doświadczenia, nie zawsze potrafią poradzić sobie z codziennymi wymaganiami i presją. Kolejną grupą są osoby w podeszłym wieku, które nie zawsze nadążają za szybkim postępem technologicznym oraz z racji wieku, potrzebują więcej czasu na wykonanie określonego zadania. Również osoby słabe psychicznie lub mające wiele problemów niezwiązanych z pracą, należą do grupy podwyższonego ryzyka. Choroba najbliższej osoby, problemy finansowe czy rozwód mogą mieć istotny wpływ na jakość wykonywanych obowiązków.

Skutki długotrwałego stresu

Długofalowe narażenie na stres może powodować realne zagrożenie dla naszego zdrowia lub życia. Oprócz skutków fizycznych, takich jak zmęczenie, zaburzenia snu i odżywiania, bóle pleców i głowy, boleści w klatce piersiowej, owrzodzenia układu pokarmowego czy zawał serca, stres może powodować także problemy psychiczne takie jak depresje, nerwice czy skłonność do popadania w nałogi np. nadużywanie alkoholu lub nikotyny. Długotrwałe obciążenie psychiczne sprawia, że nasza samoocena obniża się, niechętnie przychodzimy do pracy, popełniamy wiele błędów i coraz częściej myślimy o zmianie pracy.

Sposoby na stres

Radzenie sobie ze stresem nie należy do najprostszych. Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem jest wyeliminowanie źródła stresu, jednak nie zawsze jest to możliwe. Warto pamiętać o tym, że:

  • w kwestii obowiązków zawodowych dobrym rozwiązaniem jest planowanie sobie każdego dnia i ustalanie priorytetów. Ułatwia to skoncentrowanie się na zadaniu od początku do końca i sprawia, że nie odwlekamy wielu spraw na później. Jeżeli jesteśmy obarczeni zbyt dużą ilością zadań, warto porozmawiać o tym z naszym przełożonym i poprosić o pomoc. Rozsądny manager/ szef, któremu zależy na jakości pracy i dobrej atmosferze pracy w zespole, z pewnością udzieli nam wsparcia,
  • popełnione błędy nie traktujmy jako porażkę, a lekcję. Przeanalizujmy sytuację i wyciągnijmy z niej wnioski na przyszłość,
  • należy rozgraniczać czas spędzany w pracy od życia prywatnego. Nie zabierajmy pracy do domu i starajmy się zachować równowagę,
  • nie zadręczajmy się problemami w pracy, których zresztą nie unikniemy. Warto odpocząć od codziennego natłoku obowiązków i informacji poprzez aktywność fizyczną: rower, basen, sauna czy zwykły spacer,
  • porozmawiajmy o problemach z rodziną lub przyjaciółmi. Częste „duszenie” w sobie negatywnym emocji nie pozwala nam odpocząć i zrelaksować się. Pozbycie się przytłaczających myśli obniża poziom stresu.

Radzenie sobie ze stresem to długofalowy proces. Wymaga dystansu zarówno do siebie, jak i do naszego otoczenia. Warto pamiętać o tym, że to, jak reagujemy na stres, szkodzi nam o wiele bardziej niż sam stres.

bf