Postanowienia noworoczne: proste sposoby na ich skuteczną realizację!

believe in yourself, all the stages of human condition to success

Koniec starego roku to czas, w którym oprócz przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra, analizujemy minione dwanaście miesięcy. Jest to także dobry moment, aby zaplanować nowe cele. Czy samo planowanie daje nam gwarancję realizacji? Jak planować i skutecznie realizować cele? Poznaj kilka prostych zasad, które pomogą Tobie w rozwoju osobistym.

Zaczynam od stycznia!

Styczeń to miesiąc, w którym studia fitness pękają w szwach, szkoły tańca przeżywają prawdziwy rozkwit, a szkoły językowe zmuszone są tworzyć coraz to więcej grup. Taki wzrost utrzymuje się mniej więcej do końca marca, później wszystko wraca do normy. Tyle właśnie czasu wytrzymujemy w postanowieniu realizacji swoich noworocznych celów. Dlaczego? Nasze postanowienia przeważnie nie są dokładnie przemyślane, planowane są pod wpływem impulsu lub chęci dorównania drugiej osobie. Chcemy także stać się bardziej wyraziści i unikalni, ponieważ wszyscy dookoła mają jakąś pasję, hobby, a my nie. Kolejną rzeczą jest presja otoczenia, która poniekąd wymusza na nas zaplanowanie postanowień. Znajomi, internet, telewizja – przełom grudnia i stycznia obfituje w informacje o noworocznych postanowieniach. No i najbardziej działający na naszą podświadomość argument – po raz kolejny, wraz z nowym rokiem, dostajemy nową szansę, aby zacząć wszystko od początku.

Zacznij od planu…

Dobrze napisany plan to pierwszy krok do odniesienia sukcesu. Przede wszystkim nasze cele powinny być realne i mierzalne, co oznacza, że „wygram w totka” lub „szybko awansuję, a jak nie to zmienię pracę” od razu możemy wykreślić z naszej listy celów.

Aby prawidłowo zaplanować cele, musimy dobrze znać samego siebie. Planując biegłość w języku obcym, warto wiedzieć na jakim poziomie obecnie jesteśmy i jakie jest nasze docelowe pragnienie. Ważny jest także zapis celu. „Będę płynniej mówić w języku angielskim” już z góry spisuje cel na straty. Warto zapisać cel w taki sposób, aby realnie określał co dokonamy i w jakim przedziale czasowym np. „ osiągnę poziom B2 z języka angielskiego do końca czerwca 2016”. Do tego celu warto dopisać sobie działania, jakie w ramach realizacji danego celu dokonamy np. zapisanie się na kurs językowy, codzienna nauka 10 słówek itd. W celu wskaż także częstotliwość wykonywania danej czynności (3 razy w tygodniu, w poniedziałek o 20:00), a także podziel swój cel na mniejsze etapy – łatwiej będzie wtedy badać wyniki realizacji celu.

Szczypta silnej woli…

Silna wola odgrywa tutaj znaczącą rolę. Musimy mieć sporo samozaparcia, aby realizować regularnie nasz cel. Musimy także otrzymać nagrodę za naszą ciężką pracę. Jaka ona będzie, zależy tylko od nas. Dla jednych może to być utrata 10 kilogramów, dla innych certyfikat z języka angielskiego na poziomie B2, dla jeszcze innych zmiana miejsca pracy. Czy istnieje coś takiego jak brak silnej woli? Tak, ale na szczęście wiele zależy od nas i możemy nad tym pracować, odmawiając sobie pokus, które oddalają nas od realizacji naszego celu. Silną wolę mogą osłabiać tak zwani „pożeracze czasu”, czyli wszystkie bodźce, które zmuszają nas do straty czasu i odwracają uwagę od rzeczy ważnych, np. wielokrotne sprawdzanie poczty mailowej, ciągłe śledzenie facebooka czy bezsensowne oglądanie telewizji. Wyznaczmy sobie konkretny przedział czasu, który poświęcimy na powyższe czynności (np. codziennie od 20:00-20:15). Warto także sobie uświadomić, że ciągłe surfowanie po internecie nie wniesie do naszego życia niczego nowego, a za rok będziemy w tym samym miejscu, w którym obecnie jesteśmy.

Opowiedz o swoich celach innym

Podziel się swoimi celami z innymi osobami. Jak się okazuje, portale społecznościowe mogą także pomagać nam w realizacji naszych celów. Dobrze wykorzystane, nie przerodzą się w pożeracza czasu, a całkiem dobrego trenera. Biegasz lub jeździsz na rowerze? Nic nie działa lepiej jak podzielenie się na portalu społecznościowym naszym dziennym wynikiem „zrobionych” kilometrów. Nagrodą, oprócz świetnej kondycji fizycznej i utraty kilogramów, są także tak zwane „lajki” od znajomych. Motywują nas one do dalszej pracy, bo przecież jaki obraz siebie przedstawimy w oczach znajomych, jak po miesiącu zrezygnujemy?

Dozuj ilość

Ilość celów powinna być ograniczona. Zbyt duża presja i natłok obowiązków może nas bardzo szybko zniechęcić. Dodatkowo, planując realizację celów, nie warto wykonywać jednego celu po drugim bez chwili oddechu. Może to przerodzić się dla nas w przymusowy obowiązek, a nie cel rozwojowy. Jeżeli masz wiele założeń na dany rok, możesz je rozdzielić na miesiące lub kwartały tak, aby nie być w ciągłym biegu.

Tak zaplanowane cele możesz spisać na kartce lub utworzyć na swoim komputerze folder „Postanowienia”. Częste czytanie wyznaczonych celów motywuje nas do działania, a wywieszenie w kilku widocznych miejscach przypomina o ich realizacji. Co w momencie, gdy się nie uda? Cóż, nie warto traktować tego jako naszą osobistą porażkę i wyrocznię – czasami zaplanowanie całego roku jest niemożliwe i nie mamy wpływu na wydarzenia, które przytrafią się w naszym życiu. Zrealizowanie choćby jednego lub kilku celów z naszej listy powinno nam dać ogromną satysfakcję.

bf