Personal branding: świadome budowanie swojej marki

determined businesswoman climbing a carrer ladder, positive trend at the back, dark background, concept of success and career growth

Personal branding polega na kreowaniu świadomych działań, które składają się na tworzenie naszej osobistej marki. Mówiąc prościej – to Ty jesteś własną marką. Wszystko co mówisz i robisz, a także to czego nigdy nie powiesz i nigdy nie zrobisz składa się na Twój wizerunek i na to, co myślą o Tobie inni i jak postrzegają Twoją osobę. Dlaczego tak ważne jest budowanie własnej marki i jak możemy ją wykorzystać?

Enter!

Pojęcie brandingu długo kojarzone było tylko i wyłącznie z przedsiębiorstwami. Kreowały one swoją markę w celu odniesienia sukcesu i zbudowania zaufania klienta. Dziś pojęcie budowania marki przypisuje się także jednostkom. Każdy z nas codziennie buduje swój wizerunek. Każdego dnia. Kontakty z klientami w pracy, relacje interpersonalne w teamie, a także to, w jaki sposób wysławiamy się, jak się ubieramy i co zamieszczamy w internecie, pozwala innym ocenić nas jako świetnego specjalistę czy wiecznego imprezowicza. Często, szczególnie w sieci, nie zastanawiamy się jakie treści i zdjęcia umieszczamy, jak komentujemy zdjęcia z imprezy domowej i jakie poglądy wygłaszamy. Idąc dalej nie każdy z nas pamięta, że internet pamięta wszystko, a raz zamieszczone w nim treści ciężko wycofać lub usunąć. Powyższe ma odzwierciedlenie również w naszym życiu zawodowym. Pracodawcy, aby dowiedzieć się więcej o przyszłym pracowniku, oprócz CV, przeglądają także portale branżowe, networkingowe i… społecznościowe. Czy naprawdę chcemy, aby pracodawca wiedział o nas absolutnie wszystko?

Audyt osobisty

Dokładne zaplanowanie strategii jest bardzo ważnym narzędziem w kreowaniu naszej marki. Dzięki niej możemy lepiej poznać samych siebie, dostrzec zarówno te słabe jak i mocne strony, rozwijać swoje talenty. W pierwszej kolejności musimy zmienić swój sposób myślenia i zacząć myśleć o sobie jako o marce. Warto zastanowić się nad tym, co chcielibyśmy, aby inni myśleli, słysząc nasze nazwisko. Czy są to solidne usługi krawieckie, czy zaawansowana wiedza w dziedzinie prawa pracy lub sprzedaży, a może umiejętność negocjacji? Ciągła praca z samym sobą, rozwijanie zainteresowań, zdobywanie eksperckiej wiedzy w konkretnej dziedzinie zacznie przybliżać nas do osiągnięcia sukcesu. Oprócz rozwoju wewnętrznego i wiedzy, warto zadbać o prezentację naszej osoby w internecie: zrobić przegląd naszych portali społecznościowych, stron internetowych, a także brać udział w merytorycznych dyskusjach związanych z naszymi zainteresowaniami. Bardzo ważnym elementem są także nasze gesty, zachowanie oraz sposób ubierania się. Prowadząc własną firmę consultingową będziemy mało przekonujący, spotykając się z klientem w jeansach i t-shircie.

Bardzo często ciężko jest ocenić samemu nasze słabe i mocne strony czy wizerunek zewnętrzny. Dobrze jest zapytać się najbliższych nam osób np. rodziców, przyjaciela, wspólnika lub innej dobrze nam znanej osoby co o nas myśli. Warto porozmawiać z kilkoma znajomymi i sprawdzić, jak jesteśmy przez nich postrzegani. Jest to również idealna okazja, aby dowiedzieć się czegoś nowego o sobie. W momencie, gdy zaczniemy zdawać sobie sprawę z czym dokładnie chcemy być utożsamiani, a czego chcemy się wystrzegać, możemy wystartować z realizacją naszej strategii.

Zaprojektuj nowego siebie!

Zaprojektowanie swojej marki wymaga precyzyjnych kroków. Należy przejąć przywództwo nad swoją marką: rozwijać wartościowe umiejętności i stopniowo pozbywać się złych nawyków, które mogą negatywnie wpływać na naszą percepcję. Zacznijmy od zaplanowania tego, z czym chcemy być kojarzeni. Przeanalizujmy dokładnie nasze mocne strony i poszukajmy sposobności, jak możemy je rozwinąć, aby stać się ekspertami w danej dziedzinie.

Najważniejsza w tym co robimy powinna być uczciwość. Podając się za wieloletniego lektora języka niemieckiego, a nie mając doświadczenia w nauczaniu, marka, którą próbujemy zbudować, nie przetrwa. Ważne jest to, abyśmy uczciwie komunikowali nasze umiejętności innym ludziom. Pamiętajmy, że każdy kiedyś zaczynał, a do poziomu lidera musiał dochodzić latami, popełniając wiele błędów. Lepiej więc być doświadczonym specjalistą niż ciągle popełniającym błędy ekspertem.

Swój wizerunek budujemy każdego dnia w kontakcie z innymi ludźmi. Chcą nie chcąc na nasze postrzeganie mają wpływ także inni ludzie, przekazując kolejnym opinie o nas. Jeżeli wizja, którą próbujesz kreować nie jest zgodna z tym, co reprezentujesz na co dzień, łatwo w tym przypadku o stratę zaufania i reputacji, a to ona sprawia, czy ktoś nas poleci kolejnej osobie czy nie. Warto pamiętać, że każdy zadowolony klient poleci naszą osobę kolejnej, natomiast każdy niezadowolony nie poleci naszej osoby wielu innym.

Nie bez znaczenia jest również odpowiednia prezentacja swojej osoby. Na pytanie „czym się zajmujesz w firmie X?” możesz odpowiedzieć: „Sprzedaję cement, wypełniam papierki i użeram się z klientami”. Możesz to także powiedzieć tak: „ Zajmuję się sprzedażą oraz analizą zapotrzebowania na cement naszej firmy na rynku dolnośląskim, dodatkowo dbam o profesjonalną obsługę i zadowolenie obecnych klientów”. Prawda, że brzmi o wiele lepiej? Istotnie ważna jest także nasza prezencja, gesty, zachowanie, wyraz twarzy ton głosu. Pamiętajmy także, że wizerunek przedstawiany w realnym świecie musi być zsynchronizowany z wizerunkiem przedstawianym w internecie i na odwrót.

Atak na target

Chcą odnieść sukces w konkretnej dziedzinie, warto „zareklamować” się w kręgu odbiorców, którzy będą naprawdę zainteresowani naszą działalnością. Firma produkująca śpioszki dziecięce szybciej odniesie sukces reklamując swoje produkty wśród świeżo upieczonych matek, niż wśród młodzieży. Tak samo jest z personal brandingiem – należy kierować swoją markę bezpośrednio do osób zainteresowanych. Mamy wtedy gwarancję, że trafimy do docelowej grupy, która będzie śledzić nasze poczynania z zainteresowaniem.

Korzyści z budowania personal brandingu

Inwestowanie w swoją markę osobistą w przemyślany sposób szybko przyniesie nam oczekiwane rezultaty. Oto kilka pozytywnych stron personal brandingu:

– Pozwala na zwiększenie szans na rynku pracy i bycie konkurencyjnym w stosunku do innych ludzi zajmujących się podobną profesją

– Sprawia, że nasza osoba będzie jednocześnie kojarzona z marką – dobrą marką

– Pomaga dostrzec zarówno nasze mocne, jak i słabe strony

– Umożliwia skupienie się na tych aspektach, które możemy zaprezentować innym ludziom i światu

– Ukazuje wyjątkowość i uwydatnia talenty, pasje, zainteresowania, powiększa także sieć znajomych zarówno w kontaktach prywatnych, jak i zawodowych

– Ułatwia świadome kreowanie ścieżki kariery.

Budowanie swojej pozycji to proces długotrwały, opierający się przede wszystkim na uczciwości w stosunku do samego siebie i osób, do których kierowana jest nasza marka. Raz zbudowane filary, mogą przetrwać nienaruszone przez wiele lat.

bf