Mowa to nie tylko słowa czyli jak sprawić, aby ludzie nas słuchali!

Business Telecommunication Conversation Red Phone Home Phone Concept

Mowa jest srebrem, a milczenie złotem? Nic z tych rzeczy! Wbrew pozorom to, czego uczymy się od narodzin, czyli mowa, to nie taka prosta sztuka. Odpowiedni dobór słów, tempo mówienia i utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą to tylko kilka podstawowych elementów. Czynią one naszą wypowiedź bardziej barwną, interesującą i zachęcają do dyskusji naszego słuchacza. Poznaj kilka zasad, które sprawią, że ludzie będą Ciebie naprawdę słuchać.

Potwierdź, że mnie słuchasz!

Czy zdarzyło się Tobie, że mówiąc, ktoś przerywał Twoją wypowiedź w połowie zdania? Odwracał wzrok lub zapatrzył się w martwy punkt? A może mimo prób wypowiedzenia swojego zdania w grupie, inni po prostu zaczęli mówić, nie patrząc na to, że Ty jesteś właśnie w trakcie swojej wypowiedzi? Takie sytuacje wysyłają do nas jasny komunikat: słyszę, ale nie słucham lub nie chcę słuchać. Jeżeli znajdujesz się w takiej sytuacji nie oznacza to, że musisz stać się innym człowiekiem, aby ludzie zaczęli Ciebie słuchać. Wystarczą małe zmiany, aby ożywić wypowiedź. Przede wszystkim, w pierwszej kolejności, musimy zwracać uwagę na sygnały, które potwierdzają, czy ktoś nas aktywnie słucha. Jeżeli ktoś w rozmowie z nami:

  • utrzymuje bezpośredni kontakt wzrokowy
  • delikatnie przytakuje głową, sygnalizując w ten sposób zrozumienie,
  • przechyla głowę lekko w bok, wykazując zainteresowanie
  • potwierdza, że rozumie, to co do niego mówimy sformułowaniami „dokładnie”, „zgadzam się”, „naprawdę”, „rozumiem”

oznacza to, że zostaliśmy uważnie wysłuchani. Spuszczanie wzroku, zabawa telefonem komórkowym, czy utrata kontaktu wzrokowego to najczęstsze oznaki niesłuchania.

Jak mówić, aby nas słuchano?

Małe zmiany i zwracanie uwagi na szczegóły w naszym sposobie mówienia mogą odgrywać kluczową rolę w komunikacji. Warto więc:

  • Upewnić się, że nastał odpowiedni moment, aby zacząć mówić. Nie należy przerywać innym ich wypowiedzi lub włączać się do rozmowy w momencie, w którym ktoś nie dokończył swojej wypowiedzi,
  • Odpowiednio modulować swój głos. Zbyt piskliwy lub wysoki ton może odstraszać naszych słuchaczy i sprawić, że naszą neutralną wypowiedź potraktować mogą jako atak,
  • Zwrócić uwagę na dynamikę głosu. Monotonny lub obojętny ton głosu sprawia, że rozmowa staje się nudna dla drugiej osoby. Warto modulować swój głos odpowiednio do informacji, którą chcemy przekazać, budując przy tym zaangażowanie w rozmowę,
  • Tempo mówienia. Ludzie mówiący bardzo powoli są uważani za mniej przekonywujących w porównaniu z szybką, dynamiczną mową. Oczywiście należy pamiętać, aby nie mówić za szybko – wtedy uzyskamy wręcz odwrotny efekt,
  • Używać pytań zamiast stwierdzeń, szczególnie w rozmowie z większą ilością osób. Unikniemy w ten sposób okazji do powstania konfliktu lub nieporozumienia,
  • Unikać używania wypełniaczy i wtrąceń, czyli wszystkich „yyy”, „eee”, ponieważ przedłużają wypowiedź i sprawiają wrażenie, jakbyśmy nie do końca byli pewni tego, co mówimy,
  • Stosować pauzy przed udzieleniem odpowiedzi. Nawet gdy znamy odpowiedź na pytanie, zróbmy przerwę, policzmy do trzech. Jest to czas niezbędny na poukładanie myśli,
  • Uśmiechać się. Ma to ogromny wpływ zarówno na ton głosu, mimikę twarzy, a także sprawia, że czujemy się bardziej pewni siebie. Dodatkowo, ludzie chętniej podejmują rozmowy z osobami o pozytywnym nastawieniu.

Mowa ciała

Obowiązkowym dopełnieniem naszej wypowiedzi jest mowa ciała, czyli nasza postawa, gesty oraz ruchy ciała. Warto wiedzieć, że wyróżniamy trzy strefy ciała:

Bez tytułu

Podczas rozmowy i przekazywania komunikatów pozytywnych warto trzymać ręce w strefie neutralnej, przesuwając je ku górze, czyli strefie pozytywnej. Trzymanie rąk w strefie negatywnej zmniejsza wiarygodność tego, co mówimy (trzymanie rąk w tej strefie jest dozwolone w momencie, gdy przekazujemy negatywny komunikat).

Nie bez znaczenia jest również nasza postawa. W pozycji stojącej powinniśmy wystrzegać się krzyżowania nóg, stania na baczność, garbienia się, trzymania rąk na biodrach, trzymania rąk z tyłu lub w kieszeni. W pozycji siedzącej nogi również nie powinny być skrzyżowane, nie powinniśmy nimi nerwowo poruszać. O braku zainteresowania rozmową może świadczyć także „bujanie” się na krześle lub opieranie łokciami o stół.

Zacznij od słuchania innych!

Wbrew pozorom, najlepszym sposobem na to, aby inni ludzie nas słuchali jest… słuchanie innych ludzi. Nie bądźmy więc egoistyczną gadułą i zacznijmy słuchać. Pomoże to nam zbudować przyjazny klimat rozmowy i zdobyć wiedzę o naszych rozmówcach. Warto wspomnieć, że ludzie lubią opowiadać o sobie i lubią być słuchani, przez co czują się ważniejsi, ale i przy okazji obdarzają nas zaufaniem. Chętniej także wysłuchają naszej wypowiedzi.

Efektywna komunikacja odgrywa kluczową rolę w porozumiewaniu się i w kontaktach międzyludzkich. Warto zastosować się do powyższych wskazówek i z dnia na dzień obserwować postępy, które utwierdzą nas w przekonaniu, że inni nas naprawdę słuchają.

bf