8 powodów przez które najczęściej narzekamy w pracy!

Stress, paperwork, business.

Nie dla każdego miejsce pracy to ostoja zadowolenia i spokoju. Brak zrozumienia ze strony szefa, nieznośni współpracownicy, nerwowa atmosfera czy niskie zarobki powodują, że coraz częstszym tematem rozmów w pracy, jak i poza nią, jest nasza sytuacja zawodowa. Nawet w momencie, gdy wszystko jest idealne, zawsze istnieją powody do niezadowolenia. Na co najczęściej narzekamy, kiedy rozmawiamy o naszej pracy?

Zdecydowanie częściej zjawisko to występuje pośród pracowników niższego szczebla, a jak się okazuje, powodów jest wiele. Narzekają Ci, którzy mają sporo pracy i Ci, którzy z trudem odliczają mijające godziny. Narzekanie staje się naszym codziennym rytuałem, a o problemach zawodowych możemy rozmawiać bez końca.

Do jednych z najpopularniejszych tematów należą:

Szef lub bezpośredni przełożony

Jeden z najczęściej poruszanych tematów pośród pracowników. Dla wielu osób dobre kontakty z przełożonymi są istotnie ważne, ponieważ niejednokrotnie zależy od tego ocena naszej pracy lub możliwa ścieżka rozwoju kariery/ awansu. Jednak najważniejsza jest potrzeba szacunku szefa wobec pracownika, co nie zawsze jest rzeczą naturalną we wszystkich firmach. Brak poszanowania pracownika, zrozumienia problemów załogi niższego szczebla, a także brak umiejętności managerskich powoduje, że pracownicy wyrażają swoje niezadowolenie.

Wynagrodzenie

Kolejny aspekt cieszący się niemniejszą popularnością, szczególnie w mikro lub małych przedsiębiorstwach. Oprócz samej wysokości wynagrodzenia podstawowego, dochodzi także fakt, że pracownicy zatrudniani są na umowę zlecenia lub niepełne etaty. Poświęcenie dla firmy oraz praca w nadgodzinach nie zawsze jest wynagradzana lub rekompensowana jest przymusowo czasem wolnym. Premie oraz inne świadczenia pozapłacowe nie są wypłacane. Benefity,  jeżeli są dostępne dla pracownika, oferowane są w bardzo niekorzystnych cenach.

Zakres obowiązków

Narzekanie odnośnie zakresu obowiązku odbywa się dwutorowo: mamy albo za dużo albo za mało pracy lub zakres obowiązków jest monotonny. Osoby chcące się rozwijać, dbające o swoją ścieżkę kariery, chciałyby mieć szeroki zakres obowiązków i jak najwięcej zadań, które pozwalają im ciągle uczyć się czegoś nowego. Osoby wykonujące codziennie tą samą pracę, obciążone codziennymi zadaniami, chciałyby mieć zdecydowanie mniej pracy. Ważny jest dla nas także prestiż wykonywanych obowiązków – kserowanie i układanie dokumentów dla wielu wydaje się być mniej ważne niż wystawianie dokumentów i podpisywanie ich swoim nazwiskiem.

Współpracownicy

Temat pojawiający się niemal na każdym szczeblu kariery i na każdym stanowisku. Denerwuje nas to, że nasz współpracownik ma mniej obowiązków niż my, a więcej czasu na rzeczy niezwiązane z pracą zawodową. Spore emocje budzi także sympatia szefa wobec konkretnej osoby, nagroda, awans. Narzekamy także na sposób bycia oraz cechy poszczególnych osób: donośne rozmowy, złe traktowanie innych pracowników czy … głośne spożywanie posiłków przy biurku.

Złe warunki pracy

Zimą zimno, a latem gorąco. Niesprawna klimatyzacja, brak możliwości otwarcia okien w biurowcu, miejsca pracy bez dostępu światła dziennego- to tylko niektóre z warunków pracy, które nie umilają nam codziennej pracy. Coraz częściej praca na open space traktowana jest przez pracowników jako złe warunki pracy, w których nie można się skoncentrować na wykonywanej pracy.

Brak czasu prywatnego

Ostatnia faza projektu lub nagłe zlecenie, które zobowiązuje nas do pozostania dłużej w pracy. W szczególnych potrzebach pracodawcy – tak, natomiast gdy nadgodziny stają się codziennością, ciężko jest nam zachować balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Również praca w sobotę i niedzielę traktowana jest jako powód do narzekania przez pracowników.

Brak rozwoju

Piastowanie od kilku lat jednego stanowiska dla jednych może oznaczać stabilizację i spokój w miejscu pracy, natomiast u innych może powodować frustrację z powodu stagnacji. Pracownicy, w szczególności wkraczający na rynek pracy, oczekują nieustannego rozwoju oraz coraz to nowych bodźców, które pozwolą im nabyć nowe doświadczenie. Brak szkoleń lub rotacji obowiązków powoduje wzmożone wyrażanie niezadowolenia przez pracowników.

Brak komunikacji wewnątrz firmy

Niejasna komunikacja wewnątrz firmy, w szczególności pomiędzy zarządem/ kierownictwem a pracownikami niższego szczebla, powoduje liczne powody do narzekań. Często pracownicy otrzymują zdawkowe informacje o aktualnej sytuacji firmy lub dowiadują się o niej np. z plotek. Brak rzetelnych przekazów powoduje niepewność i napięcie wewnątrz przedsiębiorstwa.

Wbrew temu, czy narzekanie jest naszą cechą narodową, czy też nie, z pewnością powody, na które narzekamy mają swoje podstawy. Przy kompletnym niezadowoleniu z pracy, zawsze możemy zastanowić się nad jej zmianą, bo narzekanie na stan obecny stanowi dla nas tylko i wyłącznie bierny opór przeciwko temu, czego doświadczamy. Musimy jednak pamiętać, że to, jak będzie w nowym miejscu pracy, pozostaje dla nas wielką niewiadomą.

bf